Rendszerüzenet

A pillanat varázsa

A pillanat varázsa

Csokonai Fórum, Latinovits Zoltán terem
4024 Debrecen, Csapó utca 30.

Időpont- és helyszínváltozás!

Műsor:
Debussy: A tenger – szimfonikus költemény / Debussy: 1. rapszódia klarinétra és zenekarra / Debussy: Három noktürn /

Közreműködik:
Laskai László – klarinét / Kodály Filharmonikusok / Kodály Kórus (karigazgató: Kocsis-Holper Zoltán)

Vezényel: Kollár Imre

Jegyár: 3100 Ft, 2400 Ft

A pillanat varázsa
2023. January 25., 19.00

Claude Debussy minden bizonnyal a zenetörténet legegyénibb arculatú komponistái közé tartozik. Költői világát tekintve talán Chopin-hez hasonlítható, azzal a jelentős különbséggel, hogy a lengyel komponistától eltérően szinte valamennyi műfajban alkotott. Impresszionista ábrázolásmódja, festőisége, az egészhangúságon nyugvó hangzásvilága, az antikvitáshoz való vonzalma összetéveszthetetlenül egyedivé teszik művészetét. A kizárólag Debussy kompozíciókból összeállított műsor lehetővé teszi, hogy alaposabban megismerhessük ennek a nagyszerű komponistának a jellegzetességeit. A tenger című zenekari alkotása, mely a „három szimfonikus vázlat” alcímet viseli, a XX. századi programzenék ikonikus képviselője. Inspirációként a zeneszerző gyermekkori tengerélményeire, illetve az impresszionista festészet és a szimbolista költészet vízábrázolásaira hivatkozik. Debussy zenei víziói a tételek programcímének ismerete nélkül is asszociációkat keltenek, ezért szinte megmagyarázhatatlan, hogy az ősbemutató miért váltott ki értetlenséget a közönség és a kritikusok körében. A zenei anyag megformálásánál Debussyt inkább a szabad, asszociatív variációs építkezés vonzotta, és kerülte a klasszikus formai sémákat. A nyitótétel (Hajnaltól délig a tengeren) bevezetése, a scherzóra emlékeztető második tétel (Hullámok játéka) és a befejező rondófinálé (A tenger és a szél párbeszéde) mégis a klasszikus tradíciók jelenlétére utal. Tematikusan a két szélső tétel szorosabban kapcsolódik össze, így lesz világossá hogy A tenger nem csupán hangfestő hatások füzére, hanem egységes műforma, mely alapvetően a zenei logika szerint építkezik. Gabriel Fauré zeneszerző, a párizsi Conservatoire igazgatója Debussyt 1909-ben a tekintélyes intézmény igazgatótanácsába delegálta. Egyik első feladata az volt, hogy két új művet komponáljon a következő évi klarinétvizsgákhoz. A Rapszódiát vizsgadarabként 1910 júliusában szólaltatták meg először, ekkor még az eredeti zongorakíséretes formában. A mű ajánlása a Conservatoire professzorának, Prosper Mimartnak szólt. Egy évvel a bemutatót követően készítette el Debussy a zenekarkíséretes verziót. A cím jelentésének megfelelően a Rapszódia csapongó, szeszélyes, és költői hangulatot áraszt. A szólóhangszer különböző LASKAI LÁSZLÓ KOLLÁR IMRE regisztereinek minden hangzásbeli és kifejezési lehetőségét kiaknázza, elragadó szabadsággal és költőiséggel váltakozik az álmodozás és a játékosság között. Művéről Debussy így nyilatkozott: „Ez a darab minden bizonnyal az egyik legkedvesebb, amit valaha írtam.” 1899 decemberében befejezett zenekari művekből álló ciklusának Debussy a Három noktürn címet adta. Ebben az időben a szerző több más, végül befejezetlen darabján is dolgozott, de nincs arra utaló jel, hogy ezek anyagából bármit is felhasznált volna a noktürnök komponálásánál. A három tételt egy – hasonló című – impresszionisztikus festménysorozat inspirálta, melyet egy James Abbott McNeill Whistler nevű, angolamerikai művész alkotott. A zeneszerző darabjával kapcsolatban a következő gondolatokat fogalmazta meg a közönség számára: „A Noktürnök címet itt általánosabb, pontosabban dekoratívabb jelentésében kell érteni. Tehát nem a szokásos noktürn (éji zene) formáról van szó, inkább azokról a benyomásokról és különleges fényekről, amelyeket a szó magában hord. Felhők: az ég mozdulatlansága a felhők lassú, melankolikus mozgásával, ami fehérrel finoman színezett szürke agóniában végződik. Ünnepek: a légkör mozgása, táncoló ritmusa hirtelen fényvillanásokkal, vagy akár egy díszes menet története, amely egy ünnepségen halad át, összekeveredik vele… Szirének: … a tenger és számtalan ritmusa, később a holdfénytől ezüstös hullámok között felhangzik, kacag, majd elhal a szirének titokzatos éneke.” 


– baljos –

További híreink

A December 5-én hallható Adventi hangversenyünkön csodálatos hangszerek és gyönyörű dallamok kísérnek végig minket a hétköznapok meghittségében. A koncert alkalmával a legrégebbi, korhű hangszereken játszó magyar kamarazenekart: a Capella Savaria-t köszönthetjük majd a Kölcsey Központ színpadán!

A következő hetekben gazdag koncertkínálattal, igazi programkavalkáddal várjuk kedves közönségünket! 

AJÁNDÉKOZZON ÉLMÉNYT KARÁCSONYRA!

Minden évadban összeállítjuk Karácsonyi bérletünket, mely tulajdonosai valódi ízelítőt kapnak klasszikus zenéből. Idén is izgalmas hangversenyeket válogattuk be az ajándékként is kiváló bérletünkbe!

A(z) Kodály Kórus Debrecen oldalon az üzemeltető süti fájlokat (cookie) használ, az adatvédelmi szabályzat rendelkezései szerint. A süti fájlok a számítógépén tárolódnak.