Rendszerüzenet

Út a fény felé

Út a fény felé

Kölcsey Központ, Nagyterem
4026 Debrecen, Hunyadi u. 1-3.

ONLINE HANGVERSENY!

Műsor: Beethoven: 4. (G-dúr zongoraverseny), op. 58. / Mozart: g-moll szimfónia No. 25, K. 183

Közreműködik: Ránki Dezső – zongora / Kodály Filharmonikusok Debrecen

Vezényel: Kollár Imre

Online jegyár: 1000 Ft

Út a fény felé
2020. December 15., 19.30

A november 11-től kezdődő újabb rendezvényzárlattal újraterveztük programjainkat. November-december hónapban több bérletes hangversenyük is lett volna, melyek helyett a következő hetekre ismételten átállunk az online koncertezésre. Bérletes közönségünk számára lehetőséget adunk a stream-koncertek ingyenes megtekintésére, erről ide kattintva olvashatnak részletesen!

A rendezvényzárlat január 11-ig tartó meghosszabbítása miatt az Út a fény felé hangversenyt élő online stream koncert keretében tartjuk meg!

ÚT A FÉNY FELÉ

A szinte minden műfajban remekműveket alkotó Beethoven számára – a zenekar mellett – talán a zongora nyújtotta a legszélesebb, legmélyebb kifejezési lehetőséget. Harminckét zongoraszonátája, egyéb szólódarabjai, kamarazenei alkotásai mellett öt zongoraversenyt komponált, melyek a klasszikus repertoár állandó részét képezik. Az 1807-ben bemutatott negyedik, G-dúr hangnemű versenyművének ajánlása Habsburg-Lotharingiai Rudolf olmützi hercegérseknek szól. Első előadásán Beethoven személyesen játszotta a zongoraszólamot. Bár ma a legnépszerűbb klasszikus versenyművek egyike, a szerző halála után jó ideig nem tűzték műsorra. Más, hasonló sorsú alkotásokhoz hasonlóan Mendelssohn volt az, aki 1836-ban újra megszólaltatta a Gewandhaus zenekar koncertjén. A hagyományok jegyében, három tételben megfogalmazott darab kezdete meglepetéssel szolgál, mivel nem a szokásos zenekari bevezetővel indul, hanem a zongora öt ütemes monológjával. A nyitótétel egyébként súlyos, vivódó karakterű zene, melyet sokkal inkább a személyes hangvétel, mint a csillogó virtuozitás jellemez. A második, Andante con moto tétel egy intenzív párbeszéd a szólóhangszer és a zenekar között, melynek során - egyes feltevések szerint - Beethoven Orpheus figuráját idézte meg. A záró Rondó pergő vidámságával a versenymű hangulati feloldását hozza el. Érdekesség, hogy bár Beethoven két kadenciát is komponált a G-dúr zongoraversenyhez, mégis sok zeneszerző-zongorista pályatársa – köztük Brahms, Clara Schumann, Feruccio Busoni, Hans von Bülow, Saint-Saëns, Anton Rubinstein – is megtette ezt.

Mozart korai g-moll szimfóniáját a későbbi, 550-es számú g-moll szimfóniától való megkülönböztetés miatt „kis g-moll” szimfóniaként is szokták nevezni. A jelző dacára a műfajban ez Mozart első igazán nagy munkája. 1773-ban, közvetlenül bécsi utazása után komponálta Salzburgban. Az 1760-70 évek fordulóján Haydn és a Bécsben működő Vanhal is több, jellegzetes, tónusuk miatt utólag Sturm und Drang szimfóniának nevezett darabot komponált, melyek minden bizonnyal hatottak a 17 éves Mozartra. A kompozíció jelenkori népszerűségéhez nagyban hozzájárult Milos Forman Amadeus című filmje is, melynek nyitóképsorai alatt az első tétel jellegzetes, szenvedélyesen zaklatott főtémája szólal meg.

Ránki Dezső

További híreink

Budapest Music Center 4000 négyzetméteres zenei központja ad otthont a Kodály Kórus legújabb kortárs koncertsorozatának.

Megjelent legújabb műsorfüzetünk: Kodály Tavasz 2024!

Március 8-án a Kodály Kórus egy olyan zenei utazásra invitálja Önöket, amelyben az égi hangok és a földi művészet találkozásának lehetnek tanúi.

 

A(z) Kodály Kórus Debrecen oldalon az üzemeltető süti fájlokat (cookie) használ, az adatvédelmi szabályzat rendelkezései szerint. A süti fájlok a számítógépén tárolódnak.