Rendszerüzenet

Rossini 150

Rossini 150

Kölcsey Központ, Nagyterem
4026 Debrecen, Hunyadi u. 1-3.

Műsor:
Rossini: Petite Messe Solennelle

Közreműködik:
Horti Lilla – szoprán / Megyesi Schwartz Lúcia – alt / Megyesi Zoltán – tenor / Bakonyi Marcell – basszbariton / Egri-Pertis Duó (Egri Mónika és Pertis Attila) – Bösendorfer és Bogányi zongorán / Ernyei László – akkordeon / Kodály Kórus Debrecen

Vezényel: Szabó Sipos Máté

Rossini 150
2018. November 20., 19.30

“Istenem, Uram! Íme itt e kis, szegény mise. Szent zenét komponáltam? Vagy inkább szentségtörő művet alkottam? Jól tudod, én az opera buffa-ért jöttem a világra. Némi technika, kevéske szív, ennyi az egész. Minden áldás Néked, vígy engem a Paradicsomba.” – olvasható a Petite Messe Solennelle szerzői kéziratán, mely az idén 150 esztendeje elhunyt Gioacchino Rossini utolsó, párizsi alkotói periódusában kelet­kezett 1863-ban. Elhangzási körülményei is különlegesek: a Rossiniék hatalmas kertjében, szombatonta zajló Soirées Musicales-estek egyikén – amelyek valójában Rossini-kamaraestek voltak – csendült fel elsőször, akkora sikerrel, hogy a nagy el­lenábas, Meyerbeer is azonnal elismerte a mű kvalitásait.

A „kis ünnepi mise” már címében is hordozza azt a kedves ironikus hangot, mely szer­zőjének ekkortájt sajátja volt, s mely okán az estekre készülő kései kamara-szer­zeményeit (186 dal) is, mint „Péchés de veillesse”-t (öregkori vétkek) aposztrofálta tréfásan a szerző. Ugyanis a közel másfél órás kompozíció nemhogy nem nevezhető kicsinek, de formátumában, gazdagon áramló invenciózus zenei anyagában, szel­lemes megoldásaiban egy Rossini-vígopera, egy Bach-passió és egy Mozart-mise jellegét ölti – egyszerre. Mindehhez társul a szabadon felbuzgó, könnyű kézzel, de érett szívvel komponált, az öregkor bölcsességével és belső derűjével kezelt, lazán áramló, szórakoztató – és egyszerűen gyönyörű – zenei szövet hangszerelése, me­lynek eredeti, kamara verzióját szólaltatjuk meg ezen az estén. A két zongorára, akkordeonra, kamarakórusra és négy szólistára írt változat, ha lehet, még inkább csavar egyet a hatáson, olykor szinte tréfás színt kölcsönözve a műnek. Ugyanis bármit is teszünk, akkora a darab zenei formátuma, olyannyira kívánja a katedrálist, az oltárt és az operaszínpadot egyszerre, olyan grandiózus hatásokkal, akkordmenetek­kel, hangtömbökkel operál, melyek e kamaraegyüttesen majdhogynem ironikusnak tűn­hetnek. (Igazán a későbbi szim­fonikus zenekari hangszerelés­ben mutatkozik meg: minden tréfája mellett, mennyire komoly darab is a Petite Messe Solen­nelle.) Bach, újraharmonizálva és újragondolva – mondhatnánk a szóló zongorán felhangzó Pre­ludio Religioso-részt hallván. Valami hiheteten Cum santo spiri­tu-befejezés balzsamozza az em­ber fülét és ejti ámulatba sodró lendületével, izgalmas harmóniameneteivel a Credo végén. Nagyoperába illő, gyönyörű tenorállások a Gloria-ban, a kamarakórus fölé zseniálisan emelkedő, vele különleges „ellenpont-egységet” alkotó szólista az Agnus Dei-ben. A Petite Messe Solennelle egy pillanatnyi üresjárat, nyugvópont nélkül szórakoztat a lehető legkomolyabban, húszpercesnek sem tűnő másfél órájában. Külön érdekessége e darabnak, hogy több mint 34 év választja el az utolsó Rossini-operától. Egyenes folytatás – a befejezés hangulatának szikrányi jele nélkül, mondhatni: könnyed összekacsintás az Úrral – Rossini-módra. Ahogy a szerzőtől várnánk – s ahogy meg is szokhattuk Tőle.

 

További híreink

Budapest Music Center 4000 négyzetméteres zenei központja ad otthont a Kodály Kórus legújabb kortárs koncertsorozatának.

Megjelent legújabb műsorfüzetünk: Kodály Tavasz 2024!

Március 8-án a Kodály Kórus egy olyan zenei utazásra invitálja Önöket, amelyben az égi hangok és a földi művészet találkozásának lehetnek tanúi.

 

A(z) Kodály Kórus Debrecen oldalon az üzemeltető süti fájlokat (cookie) használ, az adatvédelmi szabályzat rendelkezései szerint. A süti fájlok a számítógépén tárolódnak.